Moottoriurheilumuseo

Elokuussa vuonna 1993 ilmestyi yhdessä Fred Geitelin ja Jussi Juurikkalan kanssa kirjoittamani, Eläintarhanajojen autokilpailuja käsittelevä kirja Kuolemankurvasta Moukaripörssiin. Kirja muuten voitti Vuoden urheilukirjan palkinnon helmikuussa 1994.

Kirjaa kirjoitettaessa ja aineistoa siihen kerättäessä tuli kouriintuntuvasti havaituksi, että Suomessa ei todellakaan ollut mitään instanssia, missä olisi ollut keskitetysti tietoa ja kuva-aineistoa suomalaisen moottoriurheilun historiasta.

Niinpä tulin ehdottaneeksi Fredille, että eikös perustettaisi moottoriurheilumuseo. Fred innostui oitis. Päätimme, että tarvitsemme hankkeelle niin nimekkään ja vaikutusvaltaisen vetäjän, että työ johtaa myös tulokseen. Tällaiseksi henkilöksi totesimme yksimielisesti kenraali Ermei Kannisen, jolla oli takanaan pitkä ja ansiokas ura autourheilun järjestötoiminnan parissa aina FIA:n korkeimpia päättäviä elimiä myöten. Ranskan kansallispäivän vastaanotolla 14.7.1993 tuli tilaisuuteni esittää ajatus hänelle. Ermei Kanninen suostui. Sitä valintaa ei ole tarvinnut katua. Kun ajatus oli ottanut tulta, ryhdyimme tekemään sotasuunnitelmaa.

Moottoriurheilumuseoyhdistys ry:n perustajat 24.9.1993 Kirkkonummen Haapajärvellä. Vasemmalta: Jyrki K. Talvitie, Olavi Sallinen, Jussi Juurikkala, Aki Suutarinen, Leila Suutarinen, Yrjö Amberla ( † 1999), Fred Geitel († 1995), Olli Elo  ja Ermei Kanninen.

Moottoriurheilumuseoyhdistys ry perustettiin 24.9.1993 ajamaan hanketta. Nopeassa tahdissa siihen tulivat mukaan taustajärjestöiksi Autoliitto, Autourheilun Kansallinen Keskusliitto, Suomen Moottoriliitto, Työväen Urheiluliitto ja Suomen Urheilumuseosäätiö.

Moottoriurheilumuseoyhdistyksen edustajat luovuttavat Curt Lincolnille AKK:n myöntämän kultaisen plaketin 25.9.1994. Vasemmalta; Jyrki K. Talvitie, Fred Geitel († 1995), Lars Finnilä († 1995), Ermei Kanninen ja Curt Lincoln.

Aluksi tutkittiin mahdollisuutta perustaa museo jo olemassaolevaan rakennukseen Kangasalan Vehoniemellä, mutta monistakin eri syistä päädyttiin loppujen lopuksi siihen, että kansallisen moottoriurheilumuseon on sijaittava pääkaupunkiseudulla ja mieluimmin nimenomaan pääkaupungissa.

Eri vaihtoehtoja tutkittiin ja kiinnostavimmaksi todettiin entinen raitiovaunujen korjaushalli Töölönkadun ja Humalistonkadun kulmauksessa Helsingissä. Kun asiassa otettiin yhteyksiä Helsingin kaupunkiin, kävi ilmi, että samaa hallia havitteli samaan aikaan toinenkin yhteisö, Suomen Automuseosäätiö.

Syksyllä 1995 Suomen Automuseosäätiö ja Moottoriurheilumuseoyhdistys pitivät asian tiimoilta kokouksia ja totesivat, että molemmilla yhteisöill.ä on samanlaiset intressit ja että projektit ovat yhdistettävissä. Sen jälkeen Moottoriurheilumuseoyhdistys liittyi Automuseosäätiöön ja sen edustajat tulivat mukaan säätiön hallitukseen ja hallintoneuvostoon. Yhteishanke on sen jälkeen edennyt kitkatta ja entistä vahvemmin voimin.

Vuonna 1996 Helsingin kaupunki ilmoitti olevansa valmis hankkeen toteuttamiseen.

Vuonna 1997 hankkeelle saatiin rakennuslupa ja rakennuksen saneeraussuunnitelmaa ryhdyttiin valmistelemaan. Suunnitelmat valmistuivat kesällä 1998.

Loppusyksyllä 1998 alkoivat rakennustyöt, jotka valmistuivat lokakuussa 1999.

16.12.1999 Suomen Automuseosäätiön hallintoneuvosto hyväksyi hankkeen toteutettavaksi Helsingin kaupungin kanssa neuvotellussa muodossa.

Suomen Automuseosäätiön hallintoneuvosto teki 16.12.1999 päätöksen Suomen Auto- ja Moottoriurheilumuseon sijoittumisesta entiseen raitiovaunuhalliin Helsingin Töölönkadun ja Humalistonkadun kulmaukseen. Halli sai myöhemmin nimekseen Eltsu-Halli. Eturivissä vasemmalta: Matti Louekoski, Ermei Kanninen ja Martti Jalonen. Takarivissä vasemmalta: Cingiz Safiulla, Kai Rainesalo, Jyrki K. Talvitie, Hannu Jokinen, Harri Nykänen, Ronald A. Berg, Kim Snellman, Veijo Pesonen ja Esko Laaksonen.

Tammikuussa 2000 Suomen Automuseosäätiö ja Helsingin kaupunki allekirjoittivat vuokrasopimuksen. Helmikuussa 2000 museonjohtaja muutti taloon ja ensimmäisen näyttelyn valmistelut käynnistyivät. Museo — Eltsu-halli — avattiin yleisölle 13.5.2000.

Museo ulkoapäin helmikuussa 2000.

Suomen Auto- ja Moottoriurheilumuseon ja Raitioliikennemuseon katettu yhdyskäytävä rakenteilla  kesällä 1999.

Museo Humalistonkadun puolelta nähtynä ennen saneerauksen aloittamista.

Museon päänäyttelyhalli saneerauksen valmistuttua mutta ennen kaluston tuontia sisälle. Museon hallinnassa oleva tasavallan presidentin Cadillac on kuitenkin jo ehditty ajaa sisään.

Museon kahvila on odottaa vielä kalusteita toukokuun 2000 alussaa.

 

Tähän 2. kerroksen tasanteelle tulee museon kirjasto.

 

Suomen Auto- ja Moottoriurheilumuseo

Eltsu-Halli
Töölönkatu 51 B
00250 Helsinki

Puhelin 25333500
Telefax 25333550

Sähköposti automuseo@co.inet.fi  

Kotisivu www.moottoriurheilumuseo.fi